Konspekt przeznaczony jest do realizacji w klasie I. Czas trwania zajęć - 2 godziny lekcyjne. Celem zajęć jest uświadomienie najmłodszym uczniom w jaki sposób należy zachowywać się w lesie.
Blok tematyczny: Przyroda wokół nas.
Temat: Dbajmy o przyrodę.
Cele:
- uczeń potrafi oceniać postępowanie innych - wie jak należy zachowywać się w lesie - wie jak należy dbać o przyrodę - potrafi ułożyć i zapisać zdanie w formie prośby - potrafi współdziałać w grupie
Metody: problemowa, drama, praktycznego działania
Formy: praca indywidualna, grupowa, zbiorowa
Pomoce: kaseta z odgłosami lasu, losy, karteczki z podziałem na grupy, szary papier, pisaki, bibuła, gazety, kolorowy karton, ilustracje z gazet, wyrazy z „ó” i ”ż”, podręcznik i karty pracy „Wesoła Szkoła” część 5.
Przebieg:1. Losowanie 4 grup: A – wysokie drzewa, B – roślinność poniżej drzew (paprocie, krzewy), C – zwierzęta (ślimaki, mrówki, ...), D – wszystko co roślinom służy do życia (słońce, gleba, chmury – deszcz). Karteczki z poleceniami A B C D leżą na ławkach, uczniowie losują grupy i zasiadają do stolików. Każda grupa tworzy na szarym papierze fragment lasu wykorzystując pisaki i bibułę.
2. Nauczyciel zawiesza na tablicy prace wykonane w grupach tworząc jedną całość – las, włącza kasetę z odgłosami lasu.
3. Następnie uczniowie współtworząc las, odgrywają role drzew, krzewów, ślimaczka, mrówek itp.
4. Nauczyciel „wchodzi” do tego lasu jako: - babcia, która zbiera jagody, - sportowiec, który ogląda las, - Adam, który kopie ślimaka, wycina w korze inicjały, łamie gałęzie itp.
5. Rozmowa na temat kogo nie chcieliby w lesie i dlaczego. Uczniowie wypowiadają się jako ślimak, drzewo itp. Wskazują, kto w lesie zachowywał się najlepiej. Dochodzą do stwierdzenia, że las wszystko czuje.
6. Nauczyciel rozdaje gazety, uczniowie wydzierają z gazet tę część ciała człowieka, która może zaszkodzić lasowi (stopy, dłonie) i zawieszają je na powstałym wcześniej lesie. Wspólnie omawiają wygląd lasu, następnie sprzątają go (uczniowie zabierają stopy i dłonie z gazet) i ponowne słuchają odgłosów lasu z kasety.
7. Improwizacja ruchowa. Uczniowie naśladują ruchy różnych zwierząt.
8. Czytanie przez nauczyciela wiersza „Dbaj o przyrodę”. Omówienie jego treści.
9. Uczniowie w grupach wykonują plakaty w formie próśb drzew, roślin, zwierząt i wody. Na karteczkach zapisują zdania prośby, przyklejają je na kolorowy karton i ozdabiają je ilustracjami z gazet. Następnie odczytują swoje prace. Nauczyciel dokonuje oceny prac.
10. Omówienie trudności ortograficznych występujących w nazwach zwierząt. Uczniowie samodzielnie podpisują obrazki zwierząt. Uczniowie, którzy mają problem z zapisem otrzymują kartoniki z nazwami tych zwierząt i przepisują je.
11. Ocena wykonanych zadań.
12. Zadanie domowe. Przygotuj na następne zajęcia wiadomości o różnych leśnych zwierzętach.
Konspekt opracowała mgr Eugenia Tudzierz.
|